Friday, February 16, 2007

Film ; The Dark

Skjønte jeg egentlig hva dette dreide seg om ?

Dette var nok ingen høydare. Jeg har sett MYE skrekk-film, dette kommer ikke til å være en jeg husker som noe stort. Se på bildet. Ser vi talisman-symbolet ?? Har SVÆRT lite med storyen å gjøre.
Handlingen er at et par er separert. Hun bor sammen med datteren og han har bodsatt seg på en klippe ytterst mot et hav i Irland. Idyllsike omgivelser med et STORT fall ned til vannet rett ved siden av. Plutselig er datteren deres vekk på stranden mens moren desperat og tragiskt prøver å få til et mor-datter-forhold. Klassisk familiedrama. Datteren griper etter noe i vannet, moren ser vekk, plutselig er hun datteren borte. Så begynner det. I overkant av en time med en hysterisk mor som ser en jente som ble torturet og drept for mange år siden. Faren virker helt fortapt etter å ha gjort en heller spe innsats i å lete etter datteren, men skuespilleren spiller troverdig, mens moren surrer forvirret rundt og tror hun ser både datteren og den lille jenta som ble borte for 40 år siden. Har vi sett dette før ? De døde hjelper de levende, eller gjør de ? Sjette sansen? Slutten og hvordan moren løser problemet sitt er også nokså klassisk. Hva ville ikke DU gjort for å få tilbake datteren din? Moren ofrer alt. Klassiskt.
Jeg ville legge denne kategorien til "grei underholdning på en fredagskveld". Hadde jeg sett den på kino hadde jeg nok blitt litt mer skremt (noe som ikke skjer ofte i filmen), men hjemme sitter en igjen med en midt på 3 følelse. Det den skal ha pluss for er at den fungerer godt som en blanding av familie-drama og grøss. Dog nokså mild grøssing. Kulden jeg kjente kom nok mest av mangel på varme i peisen min.
Terningkast:

No comments: