Monday, April 23, 2007

Statlig straff blir ujevnt fordelt!

I en Replikk i Aftenposten mandag 23.April 2007 skriver Musikeren Gabriel Fliflet om klimadebatten med spesiel vekt på flytrafikk og Avinors rolle i denne saken. Han legger frem meninger om å la Avinor overta all flytrafikk på lik linje med Vinmonopolet. "Man skal slett ikke legge til rette for økt forbruk, men tilby varer i begrenset og styrt utvalg."
Hvor sint blir jeg av dette? en kan få lov til å gjette.
Flytrafikken i Norge er eksplosiv. Det koster ikke mer enn en dags-lønn og fly tur-retur destinasjoner i Europa og folk benytter seg av det. Flytrafikken kommer bare til å bli større. Men her kommer sosialisme-tenkningen til kort.
Si en infører avgifter for å begrense fly-trafikken i Norge. Si at staten legger på en avgift på 60% på lik linje med alkohol- og tobakk-avgifter. Hva vil skje? Jo, færre kommer til å reise med fly. Gratulerer med vel gjennomført taktikk. Men hvem er det som da har sluttet å fly? Jo det er Ola og Kari Nordmann som ikke lenger får råd til å besøke familie som bor langt unna, det blir ungdommer og skoleutflukter som skal reise med fly-transport. Og det blir alle som ikke går med dress, dokument-koffert og har tur-retur-billett samme dag.
Selv reiser jeg på konkurranse med fly to ganger i året. Det blir 4 reiser. Disse reisene koster nå mellom 600-1000 kroner avhengig av når en bestiller. Om disse plutselig skulle koste mellom 1800-2500 kroner vil jeg faktisk ikke ha råd til å dra på disse reisene og delta på konkurranser i Stavanger og Bergen. Har avgiftene da gjort sitt ? Om det blir statsstyrt flytrafikk slik jeg ser forfatteren av replikken jeg leste frykter jeg prisene vil få en konstant høy pris uten konkurranse og et standard-tilbud. Videre vil kanskje utenlandske aktører trekke seg fra å reise til Norge fordi det blir for dyrt for dem å legge Norge til listen over reisemål. Dermed kan en trekke det enda lenger. Norge kommer til å bli et ENDA mer rikmans-ferie-tilbud. Turismen vil kunne gå ned og vi som bor i Norge vil få mindre muligheter til å dra til utlandet fordi vi plutselig må ut med fler titalls tusen kroner for en reise med fly.
Jeg er selvfølgelig for at det skal flys så lite som mulig, men det koster jo like mye med tog som med fly å komme seg rundt i Norge. Hva med halvere prisen på tog og kollektivtrafikk?
Det koster f.eks. 49 kroner for meg å komme meg til Oslo og 49 kroner å komme meg hjem igjen. 100 kroner bare i reise gjør at jeg heller velger egen bil når det er mulig. Om en ser bort i fra avskrivning på bilen kommer det til å koste mer nærmest like mye som med tog. Hvorfor skal jeg da velge tog som går kun en gang i timen og slutter å gå 01.00 og som koster masse penger?
Forslag; Sett prisen på tog ned til rundt 20kroner reisen og utvid tilbudet til avganger hvert 20min, fjern moms på flytrafikk. Moms kan yrkes-reisende trekke fra, mens det kan ikke privatpersoner. Kutt ut tankegangen om statlig styrt fly-trafikk og åpne heller opp for mer konkurranse med like vilkår med et tett samarbeid med staten som støttespiller. Vidreutvikle klima-kvote kjøp for reisende, men hold det frivillig. Det er ikke alle som har like god råd som andre.
Ikke la staten styre deg.

No comments: