Monday, April 16, 2007

Prosess for å melde seg ut av statkirken. Steg 1


Jeg har nå fylt ut skjema for utmeldelse av Den norske kirke.

Det er kommet mange reaksjoner i Aftenposten på Kommentaren til Ingunn Økland. Noe som er bra. En samfunnsdebatt omkring en så institusjonell organisasjon bør debatteres i media. Blant folk og ikke lukket innenfor stengte dører i preste-styrer regionalt. Det blir som å drive en organisasjon som får 100% av inntektene sine i form av statlig finansiering for så å spøre seg om de vil kutte ut det økonomiske grunnlaget for arbeidet de driver med. Ingen sier nei til statlig støtte når det er eneste mulighet for overlevelse.

Men igjen... hvorfor skal kirken være statlig støttet?

Ja, vi har en kristen nasjonalhistorie med viktige historiske begivenheter knyttet til kirken og dens arbeide, men tiden forandrer seg. Kriger blir startet fordi to grupper av samme folkeslag ikke klarer å bli enige om hva som er den riktige overbevisning. Skal Norge være så langt tilbake i leksa at vi tviholder på en religion de færreste av oss utøver? Anakroniske holdninger spør du meg. Tiden forandrer seg. Det er bare til irritasjon at noen mennesker skal tviholde på denne rettigheten som tråkker på andre. Skill kirke og stat, se hvordan det går.

Som kultur-minner er jeg for en statlig økonomisk styring av å ivareta våre eldrende kirke-bygninger. Dette er viktige historiske minnesmerker og bygningsmessig er det IMPONERENDE å se hva de fikk til å eldre tider. Se bare på Nidarosdomen og andre fantastiske kirke-bygg som med utsmykning og andre detaljer vitner om en historie vi kan, til dels, være stolte av.

Men utover det å bevare kulturminner er det vel ikke noe som holder oss lenket til kirken?

Jeg respekterer som sagt kirke-gjengere som har et religiøst bånd til kirken og dens utøvelser, men la oss andre slippe og tvinges til å ta del i denne religiøse bindelsen mellom kirken og staten vi alle eier. Ønsker jeg ikke å eie andel i noe selger jeg meg ut. Kan vi ikke slippe å passivt støtte noe ikke alle ønsker ?

No comments: