Sunday, March 25, 2007

DNA, likhetsprinsipp, Arnold-metall og sengeknirking!

Hva er det som gjør folk så forskjellige?
Sengen min knirker. Den knirker veldig. I og med at den er laget av metall er det heller ikke koselig knirking, men det knirker metallisk og mekanisk og mens en treseng frembringer minner eller tanker om en isolert fjellhytte med åpen peis, god lun varme og din kjære (eller pr idag en håpløs forelskelse-jente) i armene dine skaper en metallisk Arnold Schwarzenegger som med sine beste amerikanske innøvde strofèr presser fra seg "I am a Machine". En tilbringer rundt 30% av livet sitt i en seng. Kan vi godta Arnold Klangen?
Tilbake til menneske forskjell.
Jeg vet alle er forskjellige. Det er det som gjør oss unike. Selvsagt fins det store personlighets forskjeller også hos dyr, men la oss se på oss selv først. Vi bruker ofte lang tid for å tilpasse oss noe nytt, noen klarer det aldri. Vi har et valg. Vi passer ikke inn der vi er, vi kan dra et annet sted. Kan andre dyr som lever mye sammen gjøre det samme? Løvene f.eks. vil søke sammen i flokker, men med få han-løver. Når gutte-løvene blir eldre må de dra ut. De klarer ikke og får heller ikke lov til å leve der de er oppvokst. Vi mennesker har det annerledes. De færreste flytter langt på seg. Telefonisk kontakt er ikke å foretrekker fremfor å kunne komme på hyppige besøk og kunne reise fra besøket når det familiæret presset blir for slitsomt. Vi er mange forskjelllige mennesker på jorden. Jeg tror jeg uten mye faglig tyngde kan hevde at ingen av de til dagsdato 6mrd menneskene som bor her på jorda er kliss like en annen. Vi hadde om DNA på skolen. Da var det noe som het MRNA og DRNA eller noe sånt hvor MRNA var genet i cellen hvor det lå DNA-kopi av seg selv. Men til tross for at DNA visstnok har et kopi utvikler ikke naturen oss likt. Om en overlater seg helt og holdent til denne teorien hvor naturen styrer alt og prøver å opprettholde en balanse og mennesker og dyr er balanse-vekt til å holde vekten likt har vi nok gjort alt galt. Da ville nok ikke folk dødd av annet enn naturlig alderdom. Myth-busted. Så hva tiltrekker oss? Hva gjør at jeg liker veldig godt en jente som kompisen min ikke aner hva jeg ser i? Det er nok forskjellene som tiltrekker oss forskjellig. Store forskjeller. Noen så store at mange ikke liker tanken på at noen tiltrekkes av hverandre. Så er forskjell bra eller dårlig for oss? hadde det vært bedre om vi var mer like?

Nå skal de sies at dette er et tenkt scenario. En venninne av meg reagerte på at om hun jenta som jeg tenkte på leste denne bloggen ville det virke ille, og at venninna mi selv ikke ville skrevet det. Dette er er TENKT scenario. Vi tiltrekker oss av forskjellige ting... heldigvis.

No comments: